Rodzaje mechanizmów udarowych w kluczach pneumatycznych.

Ocena użytkowników:  / 0
SłabyŚwietny 

Witam
Typy mechanizmów udarowych w kluczach pneumatycznych.

Dostępne na rynku pneumatyczne klucze udarowe, opierają się na odmiennych mechanizmach wytwarzających udar. Wszystkie wymagają smarowania.

Jednym z fundamentalnych elementów wpływających na maksymalny moment obrotowy osiągalny przez klucz pneumatyczny jest zastosowany w nim mechanizm udarowy. Konstrukcja mechanizmu ma dodatkowo istotny wpływ na zastosowanie i przeznaczenie klucza. Poniżej opisujemy najbardziej popularne mechanizmy udarowe wykorzystywane w kluczach pneumatycznych, skrótowo opisując ich funkcjonowanie, wady i zalety.

Dwa młoteczki.

Chyba najbardziej powszechny mechanizm to podwójne bijaki. Składa się z dwóch elementów, obracają się dookoła wrzeciona w połączonym systemie. Takie rozwiązanie umożliwia wygenerowanie ogromnego momentu obrotowego w ciągu pierwszych obrotów wirnika, dlatego że oba młoteczki mogą w jednym czasie uderzyć z obu stron. Ta konstrukcja składająca się z dwóch młotów pierścieniowych cechuje się dużą wytrzymałością i przede wszystkim nadaje się do pracy ciągłej.

Dodatkową zaletą tej konstrukcji jest względnie niewielka ilość elementów składowych, dzięki czemu łatwo go serwisować. układ należy zwilżać smarem. Smarowanie może być łatwo wykonane przez zewnętrzny nypel, bez rozkręcania obudowy klucza. Klucze pneumatyczne z mechanizmem TWIN-HAMMER powinny być stosowane tam gdzie wymagana jest najwyższa wydajność – zastosowania przemysłowe, usługi oponiarskie, linie produkcyjne.

Mechanizm dwóch swożni.

Mechanizm PIN CLUTCH został opatentowany w USA z myślą o szybkim przyroście momentu udarowego przy jego wysokich wartościach. Układ składa się z dwóch trzpieni ze stali hartowanej, obracających się w zamkniętej obudowie z bardzo dużą prędkością.

Jak wszystknie mechanizmy smaruje się go olejem pneumatycznym, który może być bez trudu uzupełniony poprzez specjalny otwór wbudowany w obudowę mechanizmu udarowego. Ten rodzaj mechanizmu udarowego jest przeznaczony do krótkich prac montażowych w przemyśle lekkim, do serwisów samochodowych, a także do wszelkich warsztatów z krótkimi cyklami pracy.

ROCKING DOG

Następny mechanizm udarowy nazwany ROCKING DOG charakteryzuje się prostą i bardzo solidną konstrukcją z jednym bijakiem obrotowym (jego prostota przekłada się na relatywnie niewielką cenę). Jego kluczową zaletą jest duża nośność i stabilność.

Z uwagi na niedużą ilość elementów, bardzo łatwo go serwisować. Do jego nawilżania należy używać smaru lub oleju. To rozwiązanie jest dedykowane do prac przemysłowych, bardzo wymagających usług, zastosowań warsztatowych, wszędzie tam gdzie niezbędna jest wysoka moc.

JUMBO HAMMER

JUMBO HAMMER to odmiana opisanego wyżej rozwiązania TWIN HAMMER z tym, że tutaj zastosowano tylko jeden bijak. Rozwiązanie to stosuje się w urządzeniach o zwiększonej mocy.

Tak jak i w oryginalnym rozwiązaniu smarowanie odbywa się przez zewnętrzny nypel bez potrzeby rozkręcania obudowy. JUMBO HAMMER jest zaprojektowany do wymagających zastosowań przemysłowych.

DOUBLE HAMMER

Kolejnym niedrogim i wytrzymałym rozwiązaniem jest DOUBLE HAMMER, z jednym młotem obrotowym. Pozwala na osiągnięcie znacznych wartości momentu skręcającego. Bardzo podobna zasada jak w pierwszym Twin Hammer. Przeznaczony do większości prac w lekkim przemyśle, do warsztatów samochodowych i przemysłu oponiarskiego.

PIN LESS

Najbardziej zaawansowanym mechanizmem jest PIN LESS. Opatentowany przez korporację Kawasaki.

Cała moc jest osiągana przez jeden bijak umieszczony w obudowie. Młotek wirujący dookoła czopa nie wymaga żadnych dodatkowych szpil czy części.

Stąd nazwa PIN LESS (bez-szpilowy). Generowana moc jest prawie całkowicie przeniesiona wprost na czop. To rozwiązanie jest zaawansowanym rozwinięciem mechanizmu ROCKING DOG. Szczególną zaletą jest ekstremalnie wysoka moc wyjściowa i z tego powodu urządzenie wyposażone w to rozwiązanie nie nadaje się do delikatnych i precyzyjnych zastosowań.

Dzięki niedużej ilości elementów mechanizm jest wyjątkowo trwały i łatwy serwisowaniu (nawilżanie smarem). Przeznaczony jest do najbardziej wymagających zastosowań – przemysł, serwis tirów, maszyny budowlane i inne zastosowania gdzie niezbędna jest ogromna moc udarowa.

Na koniec narzędzie bez którego klucz na nic się przyda:
Nasadki udarowe w odróżnieniu od standardowych nasadek cechują się większą wytrzymałością i spręzystością, dzięki temu ryzyko wybicia trzpienia w narzędziu lub obrobienie się powierzchni roboczych wewnątrz nasadki jest zniwelowane do minimum. Nasadki udarowe mają na ogół grubsze ścianki niż standardowe. Oferowane przez nas markowe i standardowe nasadki udarowe różnorakich producentów zagwarantują stabilną pracę bez szarpnięć i przez to ochronę elementów udarowych – trzpieni narzędzi, zapobiegną wybijaniu się i niepożądanym luzom, przez co efektywnie przedłużą prawidłowy okres eksploatacji. Tak jak pisałem poprzednio w odróżnieniu od standardowych nasadek Chromo vanadowych, nasadka udarowa chromo molibdenowa posiada grubsze ścianki, co jest ważnym czynnikiem zwiększającym ich długość życia (zanim się wybiją) i dla łatwego rozróżnienia są czernione.

Występują w różnych rozmiarach:

Nasadki udarowe 1/2”

Nasadki udarowe 3/4”

Nasadki udarowe 1”

https://domtechniczny24.pl/klucze-udarowe-d%C5%82ugie-34.html

Nasadki udarowe pięciokątnie i inne wynalazki.
To tyle pozdrawiam.