Buławy wibracyjne

Ocena użytkowników:  / 2

 

Produkty Hervisa dzielą się na kilka rodzajów, z których każdy zostanie omówiony na dalszych stronach niniejszego przewodnika. De facto typologię produktów można sprowadzić do trzech poniższych grup:

  1. 1.buławy wibracyjne do betonu o napędzie mechanicznym

 2.buławy wibracyjne do betonu napędzane za pomocą prądu wysokiej częstotliwości (200 Hz) o napięciu 42 V

   3.listwy wibracyjne do posadzek betonowych napędzane silnikami elektrycznymi, lub spalinowymi.

  !! Przeznaczenie !!

Buławy wibracyjne (inaczej wibratory pogrążane) służą do zagęszczania mieszanki betonowej, po tym, jak zostanie wlana w miejsce przeznaczenia, czyli w miejsce w którym ma zastygnąć. Intensywne wibracje powodują wybicie nadmiaru wody na powierzchnię mieszanki, wybicie / uwolnienie bąbli powietrznych, które tworzą się podczas przelewania mieszanki w miejsce przeznaczenia, a ponadto wibracje wpływają na osiągnięcie równomiernej gęstości mieszanki – tak, by była maksymalnie jednorodna i gęsta w całej swej objętości

Buławy wibracyjne o napędzie mechanicznym. 

Tego typu buławy mają konstrukcję wałka giętkiego, w którym wibracje tworzone są poprzez mechaniczne przeniesienie obrotów elastycznym „wrzecionem” z napędu elektrycznego do buławy i ukrytego w niej mimośrodu (wału o niesymetrycznej budowie).  Najpopularniejszą jednostką napędzającą jest napęd elektryczny – model o nazwie CMP i mocy 2 Kw, co równa się niemal 3 koniom mechanicznym. 

 Do tego silnika / napędu można zastosować wszystkie modele buław mechanicznych: AM 28, AM 35, AM 42, AM 50, AM 57. Liczba w kodzie oznacza średnicę buławy, co z kolei przekłada się na ilość zawibrowanego betonu na godzinę i wynosi odpowiednio: 8, 10, 20, 29, 35  m3/ h. Występują one też w trzech wariantach długości wałka giętkiego: 3, 4 i 5 mb. 

Napęd CMP to w gruncie rzeczy zabudowany silnik elektryczny 1-fazowy, który za pomocą wałka giętkiego przekazuje około 9000 obrotów / min. na buławę, wewnątrz której znajduje się zawieszony na wirniku mimośród, łożyskowany wysokiej klasy łożyskami, wprowadzający buławę w silne wibracje. Wałek giętki buławy przyłącza się do napędu poprzez wetknięcie w gniazdo sześciokątnego trzpienia i następnie zablokowanie go pokrętłem dociskowym, umieszczonym na bocznej ścianie gniazda.

CMP jest produkowany w zgodzie z odpowiednimi wytycznymi wynikającymi z właściwych dyrektyw: EN 60745-2-12: 2003 i EN 60745-1: 2003. Dokładne dane podane są w załączonej w ostatnim rozdziale instrukcji obsługi.

Ze względu na wysoką temperaturę powstającą pod wpływem tarcia w samej buławie, należy bezwzględnie używać ją zanurzoną w zaprawie do min 70% wysokości. Woda z zaprawy idealnie chłodzi buławę zapobiegając zatarciu urządzenia. Buława powinna być zanurzona w pozycji mniej więcej pionowej.

Dla zabezpieczenia półokrągłej zaślepki buławy (znajduje się na końcu buławy) przed odkręceniem się podczas wibrowania betonu, w miejscu jej połączenia z trzonem buławy wykonany jest punktowy spaw. Zapobiega to też ewentualnej niewskazanej ingerencji „ciekawskich”. Jeśli doszło do uszkodzenia zaślepki i konieczna jest jej wymiana, nakręconą na nowo część zaleca się również przyspawać w jednym miejscu, gdyż inaczej może odkręcić się i zaginąć w betonie.

W ofercie znajduje się wersja buław pokryta gumą w celu zapobiegnięcia uszkodzeniom zaślepki jak i szalunków podczas wibracji.

Buławy te importowane są przez spółkę Lange Łukaszuk na indywidualne zamówienia Klientów.

WAŻNE !! Nie wolno wyłączać urządzenia, gdy buława jest zanurzona w betonie, gdyż z reguły dochodzi do zassania buławy i wówczas często urządzenie jest stracone.

Najpopularniejsze rozmiary buław mechanicznych to:  Ø28 (drobne prace włącznie z małą architekturą ogrodową), Ø35 (średnie prace na budowach indywidualnych), Ø42 (średnie prace przy większych inwestycjach)

Jak każde urządzenia, również buławy wibracyjne ulegają uszkodzeniom. Najczęściej wymieniane części w buławach mechanicznych (i ich napędach) to :

  • włącznik napędu,
  • szczotki węglowe napędu,
  • zaślepka szczotek węglowych napędu,
  • zaślepka buławy
  • śruba zabezpieczająca połączenie wałka giętkiego buławy z silnikiem,
  • filtr przeciwpyłowy napędu.

 Buławy wibracyjne  napędzane elektrycznie prądem o wysokiej częstotliwości ( HF- High Frequency).

Dzielą się na:

- elektryczne w 3 klasach wykonania: STANDARD, PREMIUM, TURBO

- elektroniczne w klasach ZAFA oraz EVE

Klasa elektroniczna - jest to rynek dopiero wschodzący nawet na tak rozwiniętych rynkach, jak Austria i Szwajcaria, dlatego poświęcone zostanie jej bardzo niewiele miejsca.

Jednostką napędową jest tu silnik umieszczony w środku buławy. Buławy te są wygodne w użytkowaniu dzięki temu, że Użytkownik nie musi „walczyć” z długim wężem giętkim ani ciężkim transformatorem. Operator ma tu do dyspozycji długi kabel wpinany do prądu, z modułem elektronicznym sterującym prądem tak, aby z jednej fazy 230V/50Hz, stworzyć trzy fazy o wartości 230V/200 Hz, napędzające silnik buławy, przy czym w klasie ZAFA moduł jest niewielką przetwornicą w którą się wpina kabel buławy, zaś w klasie EVE moduł jest tak lekki i niewielki, że został wbudowany w kabel na stałe. Elektroniczne buławy są zalecane do stosunkowo lżejszych prac niż elektryczne buławy, z uwagi  na ich niższą moc i większą wrażliwość na przeciążenia.

W 2010 roku swoją premierę będą mieć buławy elektroniczne z serii TRONIC. Wyposażone zostaną w bardzo niewielkie moduły przetwarzające prąd, jeszcze szczelniejsze włączniki (IP powyżej 44), oraz butle wykonane w standardzie TURBO (najlepsze możliwe łożyskowanie).

Buławy HF o napędzie elektrycznym (klasa elektryczna, najpopularniejsza grupa produktów na rynkach zachodnioeuropejskich) - napędzane są za pomocą trzech rodzajów przetwornic (transformatorów):

- jednofazowe przetwornice 230 V ( CAF 100, CAF 120, CAF 140),

- trójfazowe przetwornice 400 V (CAF 110, CAF 130, CAF 150, 220, CAF 600),

- generatory-silniki benzynowe, produkowane przez firmę Honda ( GAF 110, GAF 150, GAF 220)           

Wszystkie one mają za zadanie przetworzyć prąd 220V/50Hz (wyprodukować  w przypadku generatora) na prąd trójfazowy o napięciu 42V i wysokiej częstotliwości 200 Hz, który napędza silnik umieszczony na wysokiej klasy łożyskach kulkowych ( 5 szt.) wewnątrz buławy. Stąd też ich nazwa: HF = High Frequency (z ang.: wysoka częstotliwość). Na wrzecionie owego silnika znajduje się mimośrodowo umocowana przeciwwaga, która wprawia buławę w drgania. Urządzenia podczas pracy mocno nagrzewają się, więc konieczne jest ciągłe ich zanurzenie w obrabianej masie celem chłodzenia  (do minimum 70% wysokości buławy, przy zachowaniu pozycji mniej więcej pionowej).   

Wszystkie trzy typoszeregi przetwornic stosuje się do buław (inaczej zwanych „butlami”) oferowanych w trzech klasach jakościowych: STANDARD, PREMIUM i TURBO. W Europie zachodniej Klienci skupiają się na klasie STANDARD, która sama w sobie oferuje bardzo dobre parametry.

Klasa STANDARD (AV385, AV 425, AV525,AV585, AV655, AV 755 – kody oznaczają średnice buław) to wysokiej klasy silniki i łożyska, klasa PREMIUM (AV525 Premium, AV585 Premium, AV 655 Premium, AV 755 Premium) jest wyposażona w najwyższej jakości japońskie łożyska  marki NACHI, zaś klasa TURBO (Turbo 52, Turbo 58, Turbo65, Turbo75) to łożyska NACHI i dodatkowo wzmocniony silnik, co daje jeszcze większą wydajność w pracy.

Buławy wszystkich trzech klas jakościowych występują w różnych wersjach wyposażenia: w standardzie (bez dodatków), z gumowaną osłonką na głowicy, z zabezpieczeniem termicznym (odłącza przetwornicę w przypadku przegrzania) i na koniec z wszystkimi udogodnieniami razem. 

Buławy wysokich częstotliwości (HF) z przetwornicami elektrycznymi są dedykowane do prac o większym natężeniu. W modelach przetwornic CAF 120, 140 (na 240V) oraz CAF 130, 150 (3-fazowe, na tzw. „siłę”) można zastosować dwie buławy na raz. W większych przetwornicach CAF 220/400V trzy buławy, a w największej CAF 600/400V nawet cztery buławy TURBO 65, co daje możliwość zawibrowania aż 200 m3 betonu na godzinę!             

W czerwcu 2009 nowością w ofercie stała się seria buław pistoletowych HF, o handlowej nazwie ERGO. Potencjalni klienci znajdują tu takie średnice butli, jak 385, 425, 525, 585, 655 i nawet 755 mm, oraz przede wszystkim świetną ergonomię (autor pisze w oparciu o własne spostrzeżenia zdobyte podczas testowania produktów). Serię tą firma Hervisa stworzyła pod wpływem sygnałów z rynku, mówiących o większych oczekiwaniach związanych z wygodą użytkowania wibratorów przy pracach na niewielkiej powierzchni.

Dodatkowe uwagi !!

Nie wolno dopuszczać do zaplątania się buław (mechanicznych i elektrycznych) w zbrojeniu lub do wsunięcia się buławy podczas pracy pod siatkę posadzkową. Oznacza to bardzo często niemożność wyciagnięcia jej z mieszanki betonowej, czyli bezpowrotną utratę narzędzia. Spaw łączący zaślepkę z butlą powinien być zawsze wolny od uszkodzeń. W przeciwnym razie zaślepka może się odkręcić i wówczas beton, który dostaje się do środka buławy momentalnie niszczy łożyska. Oznacza to wymianę całego narzędzia na nowe – w przypadku buław mechanicznych, lub wymianę samej butli – w przypadku buław wysokiej częstotliwości (HF). W przypadku buław mechanicznych dość częstym powodem wizyty w serwisie bywa też konieczność wymiany samego wałka giętkiego, nie całego narzędzia. Przyczyną uszkodzeń wałka giętkiego z jest z reguły zbyt mocne zakrzywienie go podczas pracy.  Konstrukcja buław (mechanicznych jak i HF) jest na tyle prosta, że znacząca większość uszkodzeń wynika z niewłaściwego postępowania ze sprzętem.

Listwy wibracyjne  - służą do równania posadzek betonowych. Profile wykonane są ze stopu aluminium, cechującego się wysoką odpornością na ścieranie i wyginanie. Za pomocą listew wibracyjnych można wyrównywać powierzchnie poprzez stopniowe usuwanie nadmiarów masy (warstw) o grubości nawet do 18 cm (zależnie od modelu listwy i struktury wyrównywanej mieszanki). Szerokość profili obejmuje zakres od 1,5 do 3,0 metrów, co pozwala wyrównać duże powierzchnie w niewielkiej jednostce czasu.

W katalogu HERVISA znajdują się cztery modele w różnych wersjach mocowych i wielkościowych:

- Jupiter – z napędem benzynowym

- Zeus – z napędem elektrycznym 230 V/50 Hz

- Pluton – z napędem elektrycznym 230 V/50 Hz

- Venus – z napędem benzynowym

Listwy wibracyjne, podobnie jak inne produkty z zakresu techniki wibracyjnej, to w Polsce nadal rynek wschodzący, mający przed sobą doskonałe perspektywy. 

Wykrywacz metali i przewodów w ścianie

Ocena użytkowników:  / 1

       Wykrywacze przewodów to urządzenia do określania pozycji instalacji elektrycznej, miedzianych rur, profili metalowych i innych znajdujących się w ścianie. Nikogo nie trzeba tłumaczyć, że podczas wiercenia otworów w ścianie na niedużej głębokości pod kołki rozporowe, czy w czasie wiercenia otworów przelotowych, nie jest miło jak wiertło SDS max 25 mm przedziurawi nam wiązkę kabli lub uszkodzi rurę z wodą.

 

wykrywacz d-tect 120 bosch


       Narzędzia do lokalizacji inaczej wykrywacze do przewodów pogrupować można na typowe wykorzystujące układy indukcyjne np. Bosch GMS 120 i zależnie, od jakości i ceny otrzymujemy wyrób lepszej lub gorszej klasy. Oraz bardziej zaawansowane oparte o fale radiowe i detektory tych fal D-Tect 150 lub D-Tect 120, takie urządzenia są przez to bardziej precyzyjne.


W przypadku wykrywaczy indukcyjnych powinno się się nauczyć jak działa narzędzie, ważne jest, aby ściana była sucha, pozbawiona zanieczyszczeń typu tlenki żelaza. Na niedokładne pomiary może mieć wpływ elektryczność statyczna nawierzchni, można ją nieco wyrównać dotykając na chwilę ręką w bezpośrednim pobliżu miernika by rozładować napięcie statyczne. Analogiczne zaburzenia mogą wywoływać powierzchnie płytek ceramicznych lub tapet przewodzących prąd, bliskość stacji nadawczych, radarów samolotowych i innych, masztów lub kuchenek mikrofalowych. Badanie może być również zakłócony przez otoczenie przyrządów, które wytwarzają silne pola magnetyczne i elektromagnetyczne.


       Detektor D-Tect 120 sprawdza obszar w zakresie pomiarowym czujnika radarowego. Znalezione zostają wszelkie obiekty do 6 cm pod pow., które są wykonane z materiału innego niż ściana. Detektor ma 3 funkcje pracy. Główna – tryb uniwersalny do większości ścian w budownictwie. Lokalizowane są elementy metalowe, rury z plastiku z wodą (lokalizację rur z tworzywa bez wody zapewnia wykrywacz D-Tect 150), przewody elektryczne i kable. Puste przestrzenie w ścianie o średnicy mniejszej niż 2-3 cm nie zostaną wykryte.


       Drugi tryb pracy to Beton. To coś dla tych, co wiercą lub tną tarczami diamentowymi w betonie zbrojonym lub litym zagęszczonym betonie, maksymalna głębokość w tym trybie to 12 cm.


Trzeci tryb to konstrukcje prefabrykowane typu ściany gipsowo kartonowe, drewniane. W tej opcji D-Tect 120 Bosch wykrywa elementy drewniane, profile metalowe, przewody elektryczne, rury z plastiku wypełnione wodą, maksymalna głębokość to 6 cm.
Co więcej detektor umożliwia precyzyjne lokalizowanie, co zostaje uwidocznione w formie strzałek kierunkowych. Jesteśmy wtedy informowani, z której strony jest środek zlokalizowanego elementu. Instrument ma dwa źródła zasilania, bateryjny 4* AA lub na akumulator Bosch 10,8V.

Piły tarczowe Multimaterial Bosch

Ocena użytkowników:  / 0

Witam
Innowacyjne wielozadaniowe tarcze pilarskie Bosch Multimaterial wyróżniają się nadzwyczaj długą żywotnością i czystym cięciem: aluminium, płyt laminowanych, płyt wiórowych, płyt epoxydowych, drewnie twardym i miękkim.


Właściwości te są zasługą wyjątkowej technologii produkowania i lutowania zębów. Technologie MicroteQ, która zapewnia bardzo mocne i trwałe spojenie zębów z korpusem tarczy. Dzięki specjalnej geometrii HLTCG zęby są dokładniej przytwierdzone w korpusie i bardziej odporne na złamanie. Zęby trapezowe wyglądają tak, że za zębem płaskim jest umieszczony trochę wyższy ząb trapezowy.Ząb trapezowy nacina materiał nieco węziej niż ostateczna szczelina, co zapobiega uszkodzeniu zęba przy cięciu trudnych materiałów. Użytkownicy profesjonalni, mogą wykonywać pracę jedną tarczą pilarską dłużej i z znaczną precyzją – bez potrzeby częstej wymiany tarczy pilarskiej.

 

Nowe tarcze pilarskie przeznaczone są do cięcia wszelkich najpopularniejszych materiałów z aluminium, miedzi, mosiądzu, twardych laminatów drewnopochodnych, tworzyw sztucznych, płyt epoksydowych. To wszystko za sprawą ujemnemu kątowi nachylenia zębów, który wynosi -5 stopni. Solidnie węgliki o zmiennej geometrii zapewniają doskonałe efekty cięcia przy zachowaniu długiej żywotności tarczy. Tarcze pilarskie MultiMaterial dostępne są w wersjach o różnej średnicy zewnętrznej, z różną liczbą zębów, a niektóre z dodatkowymi otworami pod zabierak tarcz dociskowych. Przeznaczone są do: pilarek stacjonarnych, pilarek ręcznych skala średnic od 130-240mm oraz do ukośnic do przecinania drewna - średnice 210, 216, 260, 305, 350, 400.


Na tarczach jest dodatkowa powłoka cleanteQ, która redukuje tarcie, dzięki czemu tarcza nie grzeje się w trakcie pracy. Dodatkowo, powłoka chroni tarczę przed korozją. Wycinane laserem szczeliny dylatacyjne zapewniają wysoką trwałość tarczy oraz łatwiejszą i cichszą robotę przy niskim poziomie drgań.

Luty miękkie polskiej Firmy Cynel

Ocena użytkowników:  / 1

Firma Cynel działa na polskim rynku od ponad 25 lat. Produkuje najwyższej, jakości spoiwa lutownicze.
Używa w tym celu najczystsze dostępne surowce oraz unikatową na skalę światową technologię wysokociśnieniowej obróbki stopów metali. Na uwagę zasługuje fakt, że technika ta została opracowana w Polsce - w Polskiej Akademii Nauk - i jest z powodzeniem komercyjnie wykorzystywana przez polskie przedsiębiorstwo. Jest to wzorcowy przykład współpracy nauki i biznesu.
Jakość spoiw lutowniczych wielokrotnie została uznana i nagrodzona przez klientów.


Najbardziej popularne i znane spoiwa lutownicze to:
Spoiwo lutownicze S-Sn97Cu3 jest stopem wyprodukowanym w pierwszym wytopie cyny i miedzi wg. z PN EN 29453-24. Przeznaczony do lutowania w wyższych temperaturach, oraz przy lutowaniu płomieniowym instalacji miedzianych, oraz w tyglach lutowniczych.
Spoiwo lutownicze S-Sn99Cu1 to stop wytworzony w pierwszym wytopie cyny i miedzi zgodnie z PN EN 29453-24. Uznany lut miękki, przeznaczony, jako nisko kosztowy substytut dla spoiw cynowo ołowiowych.
Spoiwo lutownicze S-Sn60Pb40 wyprodukowane w pierwszym wytopie cyny i ołowiu zgodnie z normą PN EN 29453:2000, w stałym procesie odlewania bez dostępu powietrza, następnie wyciskany, co zapewnia eliminację występowania tlenków.
Spoiwo lutownicze S-Sn60Pb40 ma zastosowanie głównie w przemyśle elektronicznym, do produkcji zwykłych urządzeń i modułów elektronicznych, elektrotechnice oraz do lutowania układów z pokryciami cynowymi, cynowo-ołowiowymi, kadmowymi, cynkowymi i srebrnymi.

 

 

W ofercie firmy Cynel znajduje się także okazała i zróżnicowana gama topników wspomagających procesy lutowania w różnych środowiskach technologicznych. Najważniejsze z nich:
Pasta Cynel-1 jest wytwarzana na bazie kalafonii z aktywatorami organicznymi. Zawiera aktywny topnik 1.1.2.C wg PN EN 29454. Bardzo dobrze nadaje się do lutowania powierzchni cynowanych, miedzianych, mosiężnych, niklowanych, pobielania końcówek przewodów itp. W uzasadnionych przypadkach pozostałości pasty można usunąć terpentyną.

 

Topnik lutowniczy Cynel-Cu ma postać żelu, zawiera mieszaninę soli organicznych (wg PN EN 29454 oznaczenie 3.1.1).
Wykorzystanie Topnika Cynel Cu. Topnik przeznaczony do stosowania przy lutowaniu miedzianych instalacji hydraulicznych. Zadaniem jego jest utrzymać beztlenowo powierzchnię rury miedzianej i kształtki podczas ogrzewania do temperatury roboczej, aby dać możliwość w ten sposób zwilżenie kształtki stopem lutowniczym. Topnik Cynel-Cu jest rozpuszczalny w wodzie, co ułatwia usuwanie pozostałości topnika po lutowaniu.
Sposób użycia Topnika Cynel CU
Nawierzchnie rur i kształtek wyczyścić do czystego metalu niemetalicznym czyścikiem.
Po oczyszczeniu usunąć powstały pył.
Na oczyszczoną końcówkę rury nanieść małą warstwę topnika Cynel-Cu tak, aby pokrył całą przeznaczoną do lutowania powierzchnię.
Koniec rury wsadzić w kształtkę aż do oporu.
Rurę i kształtkę podgrzać równomiernie aż do osiągnięcia temperatury roboczej na całej żądanej powierzchni. Płomień palnika utrzymywać skośnie do rury w kierunku kształtki.
Pozostałości topnika spłukać wodą a wnętrze instalacji przed użyciem także przepłukać wodą.

Nowości Wiha Wkrętaki 3803 (2)

Ocena użytkowników:  / 1

 

 

Nowości narzędziowe Wiha Kwiecień 2014


Wiha wyprodukowała kilka nowości, jedną z nich jest wkrętak z końcówkami 3803 schowanymi w rączce. Nie było by w tym nic odkrywczego gdyby nie sposób wysuwania się końcówek i ich długość. Wkrętak jest zakończony magnetyczną końcówką 1/4 cala, ma spory i ergonomiczny chwyt wytworzony z tworzywa, które zapobiega wyślizgiwaniu się rączki w ciągu pracy. Końcówki o długości 70mm są umieszczone w rękojeści. Wystarczy nacisnąć dwa przeciwległe przyciski i zasobnik wysunie się na sprężynie. Bity po wysunięciu są lekko odchylone, co w dużej mierze upraszcza wkładanie i wyciąganie bitów. Przyciski są tak skonstruowane, że nie ma możliwości otwarcia pojemnika w ciągu pracy. W zestawie mamy 3 płaskie bity i trzy krzyżaki ph 1,2,3.


Nowinką jest sprzedawany przez nas kpl. kluczy imbusowych zaczynających sie od 1,5mm. Jest to jeden z niewielu kpl. nadający sie do szybkich napraw i kalibracji części rowerowych, w modelarstwie i replikach ASG. Klucze imbusowe mieszczą się w kieszeni bluzy, wysuwane są czerwonym przyciskiem a solidna plastikowa rączka pozwala na łatwe i szybkie odkręcanie i dokręcanie broków i śrub imbusowych.